Zkrácený výstup z tiskové konference

Zkrácený výstup z tiskové konference

Dnes se v klubu Lávka konala první tisková konference Auto klubu Markéta k letošní sezóně. Přítomni byli kromě Pavla Ondrašíka, Tomáše Topinky a Libora Hlouška také jezdci Ondřej Smetana a Josef Franc. Čtenářům přinášíme krátký výstup toho, co se na konferenci stihlo probrat. Hlavním tématem byla sezóna 2019 na stadionu Markéta, ke které se samozřejmě váže i závod Speedway Grand Prix. Právě o tomto závodě bude hlubší diskuze na dalších tiskových konferencích, nyní padla zejména novinka ohledně tréninku.Mluvilo se i o Tomíčkově memoriálu, bohužel stále není možné zveřejnit termín, neboť ten je zatím "ve hvězdách" kvůli rekonstrukci umělé trávy a osvětlení na stadionu, která začne po Grand Prix.

První závod letošní plochodrážní sezóny bude 1. liga družstev. Závod se uskuteční na Markétě ve čtvrtek 28. 3. 2019 od 18 hodin. Po letech bude v této soutěži k vidění i tým z Kopřivnice, který posílí i jezdci AKM Michal Škurla a Daniel Klíma. Na malé dráze začne sezóna o dva dny dříve, v úterý 26. 3. 2019 pod názvem PRO-TEC Mini Cup, kde si své síly změří jezdci na motocyklech o obsahu 125 ccm.

Předběžná soupiska družstev 1. ligy družstev (na závod v Praze se může ještě změnit):
AK Markéta Praha
Jan Kvěch
Petr Chlupáč
Filip Hájek
Zdeněk Holub

AMK ZP Pardubice
Patrik Mikel
Jaroslav Petrák
Daniel Šilhán

SC Žarnovica
David Pacalaj
Michal Tomka
Jakub Valkovič
Ján Mihálik

AK Walbo Railway Kopřivnice
Jan Macek
Roman Marek
Michal Škurla
Daniel Klíma

Soupiska AKM pro rok 2019
Josef Franc – 18. 1. 1979
Loňský mistr České Republiky v jednotlivcích na krátké i dlouhé dráze. Vicemistr Evropy na travnaté ploché dráze je nejstarším a zároveň nejzkušenějším jezdcem Auto klubu Markéta. Přestože jeho zaměření se čím dál tím více přiklání k dlouhodrážním oválům, nezahálí ani na krátkých drahách. V loňském roce si vyzkoušel účast v mistrovství Evropy jednotlivců, když se do finálových závodů probojoval přes Challenge. V posledních letech je velkou oporou extraligového družstva a mladší jezdci ho často označují za svůj vzor.

Matěj Kůs – 11. 7. 1989
Loňská sezóna se kapitánovi extraligového týmu příliš nevydařila. Celou sezónu musel řešit nejenom technické, ale i zdravotní problémy. Výsledky nedosahovaly úrovně, jakou by se jeho fanoušci, a zejména on sám, přál. Do letošní sezóny však vstupuje s velkým odhodláním.

Zdeněk Holub – 19. 2. 1996
Jezdec z Ústí nad Labem je již několik let spjat s pražským Auto klubem Markéta. Jezdec se v juniorské kategorii projevil velký talent, ten byl však lehce utlumen v prvním roce v seniorské kategorii. Do letošní sezóny však vstupuje s velkým nadšením a neméně velkými cíli. Byl velmi pilný a pracovitý, což se projevovalo na četných zimních soustředěních. V březnu trénoval i na německé dráze.

Michal Škurla – 9. 6. 1996
Michal bude v letošním roce hostovat v první lize v AK WalboRailway Kopřivnice. V Extralize však bude startovat stále pod hlavičkou Auto klubu Markéta. Patří do skupiny mladších jezdců, kteří nedávno vstoupili do seniorské kategorie. Pro letošní rok se vzdal nominace na ME na travnaté ploché dráze, ale do klasické kategorie vstupuje s očekáváním dobrých výsledků.

Ondřej Smetana – 2. 5. 1995
Ondřej vstoupil do letošní sezóny s předstihem, když přijal nabídku francouzského klubu La Reole účinkovat ve francouzské lize. Tyto zkušenosti ho mohou dál posunout v jeho plochodrážní kariéře. Zimní přípravu bral velmi zodpovědně a připravoval se velmi intenzivně. Nevynechal žádné ze soustředění nabízené resortním sportovním centrem OLYMP. Patří mezi jezdce, kteří jsou nominováni do kvalifikačního kola pro ME. Tento závod je pro pražského jezdce prioritou a rád by postoupil do dalších kol.

Filip Hájek – 16. 5. 1997
Filip je mistrem České republiky v kategorii do 21 let a v loňském roce tím zakončil dráhu juniora. Do letošní sezóny vstupuje coby novopečený senior a jak víme z předchozích zkušeností, tento přestup nebývá nikdy příliš jednoduchý. Mladý jezdec se tímto však nenechává nijak rozhodit a svou přípravu nepodceňuje. V Extralize bude bojovat za tým SC Interteam.

Jan Kvěch – 18. 10. 2001
Jan je velkou nadějí naší ploché dráhy a řada odborníků věří, že by mohl být důstojným následovníkem velkých osobností tohoto sportu. V juniorské kategorii již teď patří mezi nejlepší jezdce, přestože teprve sbírá zkušenosti. V letošním roce bude jeho největším cílem proměnit nominace na MS a ME do 21 let v postup do finálových kol.

Petr Chlupáč – 2. 7. 2002
Petr nezaostává za Janem příliš pozadu. Jeho zlepšení je více postupné, než tomu bylo například již u výše jmenovaného jezdce, ale to neznamená, že se jeho kvality nezlepšují. Naopak, Petr sbírá zkušenosti, kde může a nebrání se jakýmkoli závodům, které ho zase posunou o kousek výš. Spolu s Honzou Kvěchem jsou nominováni coby junioři do MS a ME této kategorie a oba budou chtít zajet nejlepší výsledek.

Pavel Čermák – 10. 8. 1998
Pavla velmi často pronásledují zranění, které je nutné léčit, a proto se juniorské kategorii nevěnuje tak jak by si přál, přesto doufá, že by se mohl stát stálým členem juniorského týmu na národních i mezinárodních závodech.

Daniel Klíma – 30. 12. 2002
Daniel velmi dobře začal v kategorii 125 ccm, kde se několikrát postavil na stupně vítězů. V uplynulé sezóně přesedlal na motocykl o obsahu 500 ccm a jeho houževnatost ho posunuje dopředu. Rád by byl oporou juniorského týmu i kmenovým jezdec v týmu Extraligy. Přípravě věnuje spoustu času.

Talentovaní jezdci na motocyklech 125 a 250 ccm
Michal Baštecký – 25. 12. 2004
Lukáš Vinter – 18. 2. 2003 (již objevuje kouzlo motocyklů o obsahu 500 ccm)
Pavel Kuchař – 3. 6. 2004 (již objevuje kouzlo motocyklů o obsahu 500 ccm)
Jaroslav Vaníček – 23. 8. 2006
Luboš Krejča – 18. 1. 2005
Jakub Exler – 11. 9. 2002

Zkrácená sezóna na Markétě?
Oddálená rekonstrukce umělé trávy a osvětlení z minulého roku bude nakonec provedena až v letošním roce. Z tohoto důvodu jsou pořadatelé Auto klubu nuceni sezónu na pražském stadionu zkrátit. Posledním závodem, před zahájením rekonstrukce, bude 15. června Speedway Grand Prix. Pokud se rekonstrukce stihne ve stanoveném termínu, bude posledním závodem letošní sezóny 51. Memoriál Luboše Tomíčka. Z tohoto důvodu však ještě nejsou pořadatelé schopni určit přesný termín tohoto tradičního podniku.
Fanoušci ploché dráhy však na pražském stadionu nebudou o nic ochuzeni. Naplánován je závod nejen 1. ligy družstev, ale také Extraliga družstev, MČR jednotlivců a MČR juniorů do 21 let. V programu je i volný závod (6. 4. 2019) pod názvem „Velká cena UNITOP“. I letos navíc platí, že vítěz závodu získá vestu prvního náhradníka při pražské Grand Prix. Jezdci AK Markéta do sezóny vstupují připraveni, neboť se přes zimní přípravu účastnili několika soustředění OLYMP CS MV, např. soustředění na kolech, tradiční lyžařské soustředění ve Špindlerově mlýně anebo tréninkové výjezdy do Francie a Chorvatska.

Speedway Grand Prix 2019
Sezóna Speedway Grand Prix se naplno rozjede až první závodem ve Varšavě. Přesto se na stadionu Markéta již pořadatelé na tento nejprestižnější závodu roku připravují.
Pražský závod bude letos třetí zastávkou mistrovství světa. V letošním ročníku bude chybět bouřlivák Nicki Pedersen, který v loňském roce skončil na nepostupové příčce a od promotérů nedostal divokou kartu. Ze stálých jezdců vypadl i Chris Holder či Przemyslaw Pawlicki. Naopak chybět nebude loňský mistr světa Tai Woffinden, který má každoročně v Praze slušné zastoupení fanoušků, nestárnoucí Greg Hancock nebo nováček Leon Madsen. Do seriálu se vrací i Antonio Lindbäck či Janusz Kolodziej. O divoké kartě na pražský závod určitě není rozhodnuto, čeká se na první závody sezóny a adeptů na kartu je hned několik, rozhodně to nebude jednoduchá volba. S jistotou lze říci, že divokou kartu nedostane Josef Franc, neboť se pražského kola Speedway Grand Prix nemůže zúčastnit. Ve stejný den se koná závod MS na dlouhé ploché dráze ve francouzském La Reole, kde Josef účinkuje jako stálý jezdec šampionátu.

Ani v tak velkém závodě, jakým Speedway Grand Prix bezpochyby je, se nevyhýbají změny. Tentokrát přišla velká změna na páteční tréninky. Ty se již nebudou konat stylem jako doposud. Motocykly budou vybaveny elektronickým systémem, který budou určovat pořadí. Každý jezdec, jenž se tréninku zúčastní, bude absolvovat dvě části. Volný trénink, kde si může vyzkoušet své věci dle libosti a kvalifikační část, která je pro sobotní závod velmi důležitá. V kvalifikaci budou jezdci na dráhu přijíždět jednotlivě, tedy každý jezdec bude mít svou minutu na dráze. Zdali za minutu objede 2 kola či 4 je zcela na jeho uvážení. Minuta, kterou bude mít vymezenou, dává jezdci prostor zajet co nejrychleji jedno kolo. Pokud tedy jezdec objede za minutu ovál čtyřikrát, počítá se nejlepší čas kola z této jízdy. Závodník s nejlepším tréninkovým časem má pak možnost první volby při vybírání startovního čísla pro následující den. V případě, že se některý z jezdců tréninku nezúčastní, zůstává mu zbylé startovní číslo, v případě, že je absence jezdců vyšší, provede los jury. Náhradníci se časované kvalifikace neúčastní, tato část tréninku je vyhrazena pro 16 jezdců, tedy patnáct stálic a jednu divokou kartu. Tato změna může přinést pozitiva nejen u jezdců, ale i u fanoušků, kterým se páteční tréninky může více zatraktivnit.

Akreditace novinářů
Akreditace novinářů na národní závody probíhá formou formuláře na webových stránkách AKM (www.speedway-prague.cz/press). Na závod „2019 Anlas Czech Republic FIM Speedway Grand Prix“ proběhne akreditace za stejných podmínek jako v předcházejících letech (na webových stránkách www.speedwaygp.com). O termínu otevření akreditací Vás budeme informovat.